Cari je ape yang ko nak

Friday, March 18, 2011

Antara Islam, kamchi kimbap dan udong

As salam.


Kali ni punye entry, aku nak citer skit pengalaman aku hari ni.
Cam bese la,masuk bilik, aku kene wat research.
Hampir2 otak ni tepu dipenuhi dengan international standard untuk analysis segala bagai, akhirnya ade sorang akak dari pejabat yang dengan baek hatinya memperkenalkan aku dan partner research aku dengan student representative universiti ni. Kalau kat mesia ni ala2 MPP la,hehe..

Setelah duk kat sini, baru aku taw, dak2 korea ni taktaw pun ade negara nama Malaysia. Ade sekali tu,boley diorang tanye Malaysia ade tak winter,hehe.. Nak wat cane kan, orang malaysia yang tergila-gila cerita korea, tapi orang korea tak pernah taw wujudnya Malaysia. Ceit!!!! Nak wat camne, bukan salah diorang kan,huhu..

Nama MPP yg aku jumpe ni Kim. die ni umor 24 tahun, baru abis military service 2 tahun yg wajib utk sume orang laki korea. Die ni boley la cakap ENglish,so xde problem sangat.

Dalam duk borak2, die jamu la dua jenis minuman. Satu tu air Soda(memang faveret diorang nih) dan satu lagi adalah soju(arak la nih).
Aku dengan konfidennya, cakap kat die,

"Our religion dont drink soju," Naseb baek diorang jenis open minded,lalu die segera wat sorok soju tu.
Macam2 gak diorang tanye pasal orang Islam ni.
"Do you eat tueji gogi?'
Tueji gogi ni dalam bahasa korea adalah daging khinzir. So, aku cakap la, Muslim xbleh makan gak.
Sebenarnya, kat Korea ni, ada lagi yang taktaw Muslim tu ape. So, sebagai orang Islam, memang kite kene explain elok2 ngan orang korea ni sebab bab makan ngan diorang,memang diorang ambil berat sikit, taknak bagi diorang rase cam kite menghina diorang dengan taknak makan makanan korea yg diorang kasi yang selalunya tak halal nih.

Pas sesi soal jawab agama ni,akhirnya aku pun mintak nk pergi lunch. Lapar kot,haha~
Menu makanan hari ni adalah chamci kimbap, seakan-akan suchi dan dalamnya ada tuna,mayonis, dan telur,huhu..

Harga satu roll chamci kimbap ni adalah 2500 won bersamaan dengan RM7.50. Agak mahal di sini, kalau makan kat kedai nasik ayam pak mal seksyen 11 memang lagi berbaloi. tapi nak wat camne, yang ni je makanan yang ditanggung halal.

Pastu,aku order lagi satu makanan,macam ramen jugak,namany udong. Udong ni taktaw la nak cakap sedap ke tak,aku telan je, sebab lapar giler kot,haha.. Rasanya char koew teow penang berkali-kali ganda lagi sedap dari udong nih. So,sape2 yang akan ke korea bile2, bley la try rase udong nih walaupun xde la sedap sangat pun.
Terima Kasih kepada lecturer aku yang tengah wat PHD kat sini kerana blanje aku makan tengah hari tadi,hehe~



Gambar2 tyme meeting hari tu,lupe nak upload.

Petang tu otw balik, sempat la jugak aku amik gambar sekitar kampus ni, view die memang lawa,laen giler dari Malaysia. Suhu tadi pun agak sejuk,sekitar -2 hingga 3 celcius je.





Tu je utk kali ni. banyak lagi sebenarnya aku nak tulis,tapi masa cam tak mengizinkan plak,byk yang nak dibuat. Oh,lupe nak cakap, malam2 kat korea pun tak bape best, sebab malam kat sini rase cam kejap je, alih2 dah pukul 12 tgh mlm. Nak kuar,sejuk plak, kadang2 bley sampai -5 celcius,memang sah2 la aku tak kuar,haha~

p/s Aku rindukan kehidupan kat Shah Alam yang blwy lepak kat mapley makan roti canai dengan teh tarik sampai tengah malam,huhu..

1 comment: