Cari je ape yang ko nak

Wednesday, January 19, 2011

Anneaseyo!!

Salam alaik

Bahasa korea.
Best jugak bile belajar bahasa korea nih. Lagi senang dari belajar mandarin rasanya,haha~

Hari ini adalah hari ketiga aku belajar bahasa korea, Alhamdulillah, so far so good la kot. Kalau g kedai cd tu, bley la jugak baca ape yang tertulis kt depan cd tu, tp memang tak paham langsung la kan,hehe..



Aku nak cerita sikit asal usul bahasa korea ni. Sejarah bahasa korea bermula pada tahun 1443 apabila The Great King Sejong ni da takmau pakai bahasa Cina yang telah dipakai berkurun-kurun lamanya oleh orang korea. Jadi, King Sejong telah buat pengumuman kepada cendekiawan2 untuk membuat bahasa baru (Hangul).

Apabila pengumuman telah dibuat di seluruh semenanjung Korea, datanglah 7 orang cendekiawan ke istana maharaja. Nak dipendekkan cerita, 7 orang ini telah berjaya mencipta bahasa korea yang mudah dan senang dipelajari hanya dalam masa 3 tahun. Power giler diorang ni, mampu buat bahasa baru kejap je.

Korean basic vowels

Negara Korea plak, kalau nak diikutkan, kecik je, lebih kurang satu pertiga dari negara Malaysia, tapi diorang punye pembangunan, kalah Malaysia. Semenanjung Korea ni plak terbahagi kepada dua, satu Korea Selatan dan satu lagi Korea Utara.


Banyak gak tempat2 menarik kt Korea ni, salah satunya pulau Jeju. Pulau Jeju ni asalnya adalah pulau di mana pesalah yang menderhakai maharaja akan di hantar ke pulau ni. Ala-ala macam Pulau Jerejak kat Malaysia.

Yang tu je kot perkongsian buat masa sekarang, Insyaallah, aku akan update lagi dari masa ke semasa cerita pasal Korea ni.

Wassalam, =)

No comments:

Post a Comment